Friday 11 October 2013

Payudara Kendur Selepas Menyusu

Rata-rata kaum wanita bimbang payudara akan kendur selepas menyusu. Secara saintifiknya payudara adalah kelenjar yang berfungsi menghasilkan susu. Struktur utama payudara dibentuk oleh kilang kelenjar susu. Di sekeliling kilang kelenjar terdapat tisu lemak, kolagen dan ligamen. Payudara tidak mempunyai otot atau tulang ia hanya mempunyai ligament(urat) dan tisu konektif yang memegang pada posisinya. Oleh itu saiz payudara bukan saja dipengaruhi oleh kelenjar susu yang ada tetapi juga oleh berapa banyak terdapatnya tisu lemak dan kolagen di sekeliling kelenjar susu itu.


Disebabkan usia dan pengaruh graviti, payudara akan semulajadi tertarik ke bawah kerana ligament yang memegangnya juga semakin kendur. Antara sebab utama payudara menjadi kendur ialah:
1. Proses Involusi payudara
Proses ini berlaku apabila kalenjar susu mengecut selepas bersalin/berhenti penyusuan kerana ianya tidak diperlukan lagi. Apabila hamil dan menyusu, saiz payudara menjadi semakin besar dan berat. Ini akan membuatkan payudara tertarik dan melendut atau kendur ke bawah akibat pengaruh graviti. kalenjer susu turut mengecut apabila paras estrogen semakin menurun.
2. Kehilangan Berat Badan
Menjadi kurus terutamanya jika berlaku terlalu mendadak akan membuatkan sel lemak di payudara hilang dan payudara kelihatan seperti kosong dan kendur.

Cara Mengatasi masalah Payudara Kendur selepas Menyusu
1. Melakukan senaman otot dada
2. Memakai coli yang bersesuaian
3. Mengekalkan berat badan yang bersesuaian
4. Meminum air yang mencukupi
5. Mengamalkan pemakanan sampingan yang bernutrisi.

Sumber Artikel: Metro Online & RAPI
Untuk anda yang masih dilema kerana payudara kendur selepas menyusu anda boleh mencuba Suuplemen ESP + Alfalfa Shaklee. Disini saya akan kongsikan sedikit Testimonial pengguna Shaklee.

TESTIMONIAL 1
Mengamalkan Energising Soy Protein (ESP), bukan sahaja ‘aset’ kembali anjal, tetapi kulit juga makin berseri.
TESTIMONIAL 2
TESTIMONIAL 3
Selain ESP, Alfalfa juga dapat membantu dalam proses menganjalkan payudara. Banyak manfaat lain alfalfa ni. KLIK ALFALFA untuk lebih maklumat tentang Alfalfa.
Jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya! Tiada lagi masalah Payudara kendur selepas Menyusu .
==============================
Anda berminat? Sila SMS/TEXT/Whatsapp ke nombor ☛016-8679523☚

No comments :

Post a Comment