Thursday 15 August 2013

PARSLI BANTU SEIMBANGKAN HORMON WANITA

Parsli bukan sahaja sekadar penghias dalam masakan namun herba yang dikenali dengan nama botaninya Petroselinum Crispum ini ditanam disebabkan sifat-sifat penyembuhannya sebelum ia digunakan sebagai penghias dan rempah dalam masakan.

Daun dan akar pasli dikatakan menganddungi lebih kandungan besi, folat dan kaya dengan vitamin A,B,C ,K serta mineral sulih.
Herba ini tidak mengandungi kolestrol. Namun ia kaya dengan antioksidan, vitamin, mineral dan serat pemakanan yang dikatakan mempu membantu mengawal kolestrol dalam darah, mencegah sembelit, melindungi tubuh daripada radikal bebas dan kanser.

Kandungan klorofil dalam parsli amat hebat kerana ia dikatakan mampu membantu mengekang pertumbuhan bakteria jahat disebabkan sifat-sifat anti bakteria yang terdapat di dalamnya.
Dikatakan juga dengan mengambil daun parsli setiap hari ia mampu membantu dalam mengurangkan tekanan darah dan mengurangkan risiko berkaitan dengan tekanan darah tinggi seperti hipertensi.

Selain itu, menurut kajian parsli amat berguna untuk wanita kerana pengambilannya mampu memperbaiki keseimbangan hormon wanita dan juga membaiki perembesan estrogen. Herba ini juga berguna dalam membantu masalah-masalah hormon seperti sindrom prahaid, menopous atau kitaran haid tertangguh. Selain itu parsli dikatakan berguna dalam melegakan kekejangan semasa kitaran haid.

Minyak yang diekstrak daripada parsli digunakan untuk rawatan rambut gugur dan kekeringan pada kulit. Dikatakan dengan menyapu minyak ini setiap hari mampu memperbaiki pertumbuhan rambut dan menjadi kulit bertambah lembut.

Jus parsli dikatakan tonik baik untuk pembuluh darah dan arteri. Namun begitu, jus mentah amat kuat dan tidak boleh diambil dalam kuantiti lebih daripada satu atau dua auns pada satu masa melainkan ia dicampurkan dengan kuantiti jus lobak merah atau jus lain dengan secukupnya.

Walaupun terdapat banyak kebaikan herba parsli, penggunaannya untuk tujuan perubatan perlu mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu .

Sumber : Mingguan Wanita

Produk shaklee :
GLA Complex mampu menstabilkan kembali ketidak seimbangan wanita, membantu mengawal dan mengatur kitaran haid, dan membantu meningkatkan kesuburan.
sms/whatsapp Timah 016-8679523:)


No comments :

Post a Comment